Future of AI : Ethical by design
el Lunes, 21 de Enero 2019, 14:00 - 16:30
C/ Serrano 26, 4ºderecha, 28001, Madrid
Fide celebra esta sesión. Para poder asistir es imprescindible confirmar asistencia a Carmen Hermida (carmen.hermida@fidefundacion.es). Consulta condiciones de inscripción. Esta sesión se desarrollará en inglés.

Objetives
Artificial intelligence and its ethical aspect arouse equal interest and debate. That is why Father Benanti - engineer and theologian, professor at the Pontifical Gregorian University in Rome, scholar of robotics and digital ethics - has focused his last studies on the "revolutionary power" of artificial intelligence and the new challenges involved in the interaction and coexistence between this technology and the human being.

Paolo Benanti is the author of several works in this field, one of the most recent "When Artificial Intelligence and Human Thinking Are Not Enough" in which he argues that AI can only be characterized as a justified tool, oriented to the progress and service of the human being when it is rooted in a moral commitment made by individuals, institutions and governments united for the common good.

The purpose of this session is to reflect on and debate the various ethical issues that, as a result of artificial intelligence, will arise in different layers of society.

Presenter: Ricard Martínez, Data Protection Officer at the University of Valencia and Director of the University´s Chair of Privacy and Digital Transformation. Member of Fide´s Academic Council.

Pannelist: Paolo Benanti, Professor at the Pontifical Gregorian University in Rome, specialized in robotics, digital ethics and their implications for human values.

Moderator: Gabriel López Serrano, Senior Legal Cousel for Microsoft. Member of Fide´s Academic Council.

Schedule: The session will take place from 14.00 to 16.30 hs, with an informal lunch in the first 30 minutes.

Objetivos
La inteligencia artificial y su vertiente ética suscita interés y debate a partes iguales. Es por ello por lo que el Padre Benanti - ingeniero y teólogo, profesor en la Universidad Pontificia Gregoriana de Roma, estudioso de la robótica y la ética digital – ha centrado sus últimos estudios en el “poder revolucionario” de la inteligencia artificial y los nuevos retos que suponen la interacción y convivencia entre esta tecnología y el ser humano.

Paolo Benanti es autor de diversos trabajos en este campo, uno de los más recientes “When Artificial Intelligence and Human Thinking Are Not Enough” en el que argumenta que la IA solo puede caracterizarse como una herramienta justificada, orientada al progreso y al servicio del ser humano cuando está arraigada en un compromiso moral realizado por individuos, instituciones y gobiernos unidos por el bien común.

Esta sesión tiene por objetivo reflexionar y debatir sobre las diversas cuestiones éticas que, a raíz de la inteligencia artificial, van a surgir en diversas capas de la sociedad.

Ponente: Paolo Benanti, Profesor de la Pontificia Universidad Gregoriana de Roma, especializado en robótica, ética digital y sus implicaciones para los valores humanos.

Moderador: Gabriel López Serrano, Director de Asuntos Regulatorios para Microsoft Ibérica. Miembro del Consejo Académico de Fide.

Horario: La sesión se desarrollará entre las 14.00 a 16.30 horas, reservando la primera media hora a un tentempié informal.